Gravmoskéer, wahhabism, och Palestina

Nyligen fick vi på wahhabismkritik ett mejl från en muslim som författat en artikel om wahhabismen och Palestina. Han har bett om att få vara anonym. Nedan följer artikeln i dess helhet.

Hur hänger Palestinafrågan ihop med wahhabism?[1] Och vad har detta med gravmoskéer att göra?

Nedan kommer jag att försöka besvara dessa frågor.

Sionister har alltsedan stölden av Palestina gjort allt för att konfiskera muslimska helgedomar. De flesta av dessa helgedomar är byggda ovanpå profeters och olika helgons gravar. Muslimska ledare uppmanar palestinierna att besöka dessa moskéer ofta för att förhindra att det faller i sionisternas händer.
År 2010 förekom sammanstötningar mellan palestinier och ockupationssoldater på västbanken. Man protesterade mot att ockupationsregimen upptog två islamiska helgedomar på sin sionistiska ”kulturarvslista”, nämligen Rakels grav i Betlehem (Bilalmoskén) och Abrahams grav i Hebron (al-Haram al-Ibrahimi). Dessa gravar, och fler därtill, finns inuti moskéer.

Men vad har detta med wahhabism att göra?
En hel del! En av wahhabismens grundläggande läror är nämligen att tawassul (förbedjan) är shirk (avgudadyrkan). Ja, de går så långt som att hävda att gudstjänst som förrättas vid dessa helgedomar är shirk. Wahhabismen har en historia av att förstöra alla helgedomar som inrymmer olika helgons gravar.[2] De förbjuder också att man bygger moskéer i anslutning till gravar.

Om wahhabiterna fick makten i Palestina skulle de förmodligen förena sig med sionist-judarna i kampen mot palestiniernas/muslimernas helgedomar. Det är med andra ord ingen skillnad, vad gäller målet att förstöra exempelvis moskéerna i Betlehem och Hebron (Al-Khalil), mellan sionister och wahhabiter!

Enligt en fatwa av wahhabismens största imam, ”Shaykh” al-Albani, måste till och med muslimerna evakuera Palestina, samt södra Libanon, och låta judarna ta över landet. [3]
Wahhabismen är med andra ord en lika stor, om inte större, fiende till palestinierna.

Jag har några frågor om detta som jag skulle vilja ställa till alla som följer ”salafismen”:

1. Enligt salafismen är det shirk att besöka awliyas (helgons) gravar. Helst ska gravarna förstöras då de annars kan leda till att folk begår ”shirk”. Palestinier/muslimer offrar idag sina liv för att hindra sionister från att konfiskera dessa gravmoskéer. Gör de fel? Bör de istället låta dem förstöra, och ta över dessa helgedomar, eftersom det där ”begås shirk”?

2. Har Hamas och alla andra muslimer som anser dessa helgedomar och moskéer vara ISLAMISKA gudshus och minnesmärken fel?

3. Offrar dessa palestinier/muslimer sina liv i onödan för försvarandet av dessa helgedomar, med tanke på att de kämpar för bevarandet av gravmoskéer?

4. Om nu någon Salafit menar att man inte bör förstöra dessa heliga platser i Palestina, skulle jag vilja veta vad är det som skiljer gravmoskéerna i Palestina från dem i den arabiska halvön och Somalia, vilka förstörts av wahhabiter. Gjorde Muhammed ibn Abdulwahhab, och andra wahhabiter, fel när de förstörde/förstör muslimska helgedomar?

Wahhabiternas största ”shaykh” (al-Albani) uppmanar, i minst fem av sina böcker, muslimer att förstöra Medinamoskéns gröna kupol, och dessutom ta profetens (må Gud välsigna honom) heliga kropp ur sin grav och flytta honom till en plats utanför moskén.[4] En sådan ondskefull ”fatwa” skulle lika gärna ha kunnat yttras av en sionist-jude!

När man idag kommer ut ur den heliga moskén i Mecka (genom Malik Abd al-Aziz utgången) kan man, istället för följeslagarnas hus vilka wahhabiterna fördärvat, se en McDonalds restaurang.

[1] Wahhabiter motsätter sig den benämningen och vill istället kallas för ”salafiter”.
[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Destruction_of_sites_associated_with_early_Islam
[3] Här kan ni läsa hela Al-albanis fatwa (arabiska): http://www.sunna.info/antiwahabies/Albanipales.jpg
[4] Se följande böcker av Al-Albani: Ahkam al-Jana’iz wa Bida`uha, Talkhis Ahkam al-Jana’iz, Tahdhir al-Sajid, Hijjat al-Nabi, och Manasik al-Hajj wa al-`Umra.

Annonser

Om wahhabismkritik

Några av Sveriges extremt sällsynta wahhabismkritiker samlade under en gemensam blogg.
Det här inlägget postades i Wahhabismens kulturförakt, Wahhabismkritik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s