Ramadan 2011

För ramadan 2012 klicka här.

Enligt fatwa-kommissionen Dar al-ifta al masriyyah kan vi som bor i Sverige fasta denna ramadan genom att följa tiderna i staden Mecka. Läs fatwan här (för att läsa fatwan på arabiska kan ni klicka på Ar längst upp på sidan). Och för de som önskar få mer information om detta rekommenderar vi er att läsa kommentarerna på denna blogg.

Vi på wahhabismkritik har sammanställt en tidtabell för staden Uppsala som är utformad efter instruktionerna i fatwan (de sista dagarna i tabellen kommer inshaallah att fyllas ut när ramadan börjar). Ni som bor i andra städer kan lägga till eller ta bort de antal minuter som skiljer er stad från Uppsala (här är ett användbart verktyg för er som vill kalkylera tider).

Vi har utgått ifrån denna sida när vi har räknat ut tiderna i Mecka: http://www.yabiladi.com/prieres/details/13/la-mecque.html Och följande tidtabell när vi utgått ifrån fajr-tiden i Uppsala: http://uppsalamoske.se/_pan/default.asp?pID=2

För att belysa hur vi räknat ut tiderna kan vi utgå från ett exempel.  Den första augusti fastar man 14:35 timmar (från 4:31 till 19:06) i staden Mecka. Den första augusti är fajr 2:49 i Uppsala. Därför ska man addera 14:35 timmar till 2:49, vilket medför att man den första augusti (om ramadan infaller då) i Uppsala ska fasta mellan 2:49 och 17:24.

Notera att denna fatwa inte avser tidpunkterna för tidebön (salaat/namaaz), vilka måste utföras som vanligt. Fatwans dispens avser ENBART fastetiderna.

Om ni hittar felaktigheter vad gäller tidtabellen ber vi er kontakta oss: wahhabismkritik@hotmail.se

Ramadan 2011 – tidtabell för Uppsala

Datum

الفجر‎ (al-fajr)

إفطار‎ (iftar)

1 augusti

2:49

17:24

2 augusti

2:51

17:24

3 augusti

2:53

17:25

4 augusti

2:56

17:27

5 augusti

2:58

17:27

6 augusti

3:01

17:30

7 augusti

3:03

17:30

8 augusti

3:05

17:32

9 augusti

3:08

17:33

10 augusti

3:10

17:33

11 augusti

3:13

17:36

12 augusti

3:15

17:36

13 augusti

3:18

17:38

14 augusti

3:20

17:39

15 augusti

3:22

17:40

16 augusti

3:25

17:41

17 augusti

3:27

17:42

18 augusti

3:30

17:44

19 augusti

3:32

17:45

20 augusti

3:35

17:46

21 augusti

3:37

17:47

22 augusti

3:39

17:48

23 augusti

3:42

17:50

24 augusti

3:44

17:51

25 augusti

3:47

17:52

26 augusti

3:49

17:53

27 augusti

3:51

17:53

28 augusti

3:54

17:55

29 augusti

3:56

17:56

30 augusti

3:59

17:58

Annonser

6 kommentarer till Ramadan 2011

  1. Mekka skriver:

    Assalamu Aleykom!
    Magrib förblir Magrib oavsett vad.
    Jag skulle hellre ta igen Ramadan i september eller i oktober än att risken att fasta dagarna kortare.

    Its just my opinion…

    Jazakum Allah Khayran

  2. wahhabismkritik skriver:

    Nedan följer en fatwa (utfärdad av shaykh Abdulwahid och shaykh Muhammed Muslim) om att fasta långa dagar under ramadan.

    Även om den delvis inte är i överensstämmelse med den ovan angivna fatwan anser vi att det är viktigt att alla åsikter i frågan kommer till muslimers kännedom. Sedan är det självklart upp till var och en att bestämma hur man vill göra.

    ———————————————————————————————————————–
    Asalamu aleykom!

    Jag har en fråga angående fastan under årets Ramadan. Hur vida det är tillåtet att fasta en kortare tid än vad det är mellan soluppgång och solnedgång (alltså, den tiden invånarna i Mecka fastar) eller om det enda tillåtna är att fasta hela tidsperioden mellan fadjir och maghreb (eftersom det ligger inom ramen för ett dygn)? Vad är er syn på detta? Har sett och hört lite olika svar på denna fråga.

    Tack på förhand!

    Wa aleykum salam wa rahmatullah
    Innan vi besvarar frågan vill vi säga att samtliga lärda som har utfärdat fatwa i denna fråga har individens bästa för ögonen. De är alla överens om att man inte behöver fasta om det kan ge upphov till sjukdom eller total utmattning.

    Alla lärda är dessutom överens om att man bör ta hänsyn till individens förmåga att fasta, dvs. det är den individuella förmågan som avgör om fastan ska/får/bör brytas. Den överväldigande majoriteten anser dessutom att detta gäller oavsett om dagarna är korta eller långa [1].
    Fatwan från Dar al-Ifta i Egypten lägger å andra sidan stor vikt vid de yttre omständigheterna. De menar att långa fastedagar per automatik nödvändiggör speciella regler, oavsett om de långa fastedagarna vållar stora problem för de fastande eller inte.

    Det finns två typer av befogade farhågor förknippade med denna fråga. För det första befaras det att majoritetens ståndpunkt riskerar att avskräcka vissa muslimer från att ens försöka fasta i år. För det andra riskerar minoritetsfatwan att fungera som en ursäkt att ta lättvindigt på religiösa regler. Vårt råd är därför att den som överväger att följa minoritetsåsikten först gör ett försök att fasta fram till solnedgången. Om detta inte visar sig möjligt kan de antingen helt avstå från att fasta under Ramadan och ta igen dessa dagar vid ett senare tillfälle när dagarna är kortare – och detta ligger i linje med majoritetens ståndpunkt – eller så kan de följa minoritetsfatwan och anpassa sina fastedagar till de tider som gäller för Mecka.
    De som vill följa fatwan från Dar al-Iftaa i Egypten bör dessutom sätta sig in i vilka regler som gäller och när den är tillämpbar innan de omsätter den i praktiken.

    / Shaykh Muhammed Muslim & Abdulwahid Morrone

    [1] Här är t.ex. en fatwa som ligger i linje med den shafi’itiska lagskolan. Den egyptiska muftin Hasanayn Muhammed Makhluf blev tillfrågad om vilka regler som gällde för att fasta under Ramadan i norra Europa, där tiden för fastan kan vara 22 timmar eller längre. Här följer en ungefärlig översättning av hans svar: ”Fastan, som den definierats av den religiösa lagen, börjar när gryningen infaller och sträcker sig fram till solnedgången varje dag. Tiden för fastan varierar från land till land. Att ett land har långa fastetider är, i sig, ingen ursäkt för att låta bli att fasta. Det är tillåtet att avstå från att fasta bara om man tror att fastan kommer att resultera i sådan sjukdom eller utmattning som är till skada för en själv (att man t.ex. inte kan fortsätta arbeta), oavsett om denna tro baseras på:
    (1) ett symtom
    (2) att man tidigare har försökt fasta under motsvarande lång tid (ända tills man inte längre förmådde fullfölja fastan till följd av svaghet, yrsel e. dyl.)
    (3) information från en pålitlig och kvalificerad läkare.
    Under ovan nämnda omständigheter gäller detsamma som gäller för den sjuke som fruktar för sitt liv, för den sjuke som är rädd för att hans sjukdom kommer att förvärras samt för den sjuke som tror att tillfrisknandet kommer att fördröjas av att fasta. Detta är den allmänna principen om lättnad som gäller för att få bryta fastan under Ramadan. Var och en som känner sig själv och sitt tillstånd kommer att förstå om det är tillåtet för honom att bryta fastan eller inte. Om fasta under en lång period resulterar i sjukdom, svaghet eller utmattning, oavsett om man är förvissad om att det är så eller har goda skäl att tro det – i enlighet med det som nämnts under punkterna 1, 2 eller 3 ovan – är det tillåtet att avstå från att fasta, inte annars.”
    Den som inte kan fasta under Ramadan av något skäl som nämnts ovan måste ta igen de missade fastedagarna vid ett senare tillfälle när dagarna har blivit kortare.

    • Shirin skriver:

      Jag bor i norge nu och vår fasta tid stræcker sig mot ca 17 timmar. Det ær hur længe som helst!
      vill gærna fasta men det hænder att jag kan få yrsel, och i mitt arbete kør jag en stor bufftruck dær jag måste vara vældigt koncentrerad, och ær rædd att detta kan påverka mitt jobb.
      Men enligt det du skrev så kan jag vælja en månad och fasta då dagarna ær kortare ? 🙂

      Visste inte detta 🙂 tack!

      • wahhabismkritik skriver:

        Enligt det shaykh AbdulWahid och shaykh Muslim (Sveriges främsta imamer) skrivit kan du, om fastan är outhärdlig för dig, ta igen de dagar du missat senare på året.

        Men enligt fatwan från Dar al-Ifta i Egypten (som vi beskrivit ovan) kan man, för att undvika problemen som är förknippade med att fasta över 18 timmar, istället fasta samma antal timmar som dem i staden Mecka.

        Du får välja den av de båda fatworna som du finner vara lämpligast eller bäst.

  3. Shirin skriver:

    Har hørt massor att jag som ”ækta” muslim inte behøver fasta eftersom jag inte bær sjal. ÆR fødd till muslim men bær ingen sjal. Detta med att be på arabiska førstår jag inte eftersom jag ær persisk talande. Poængen min ær, kan man inte låta oss vara som førsøker vårt bæsta att vara den ”bæsta” muslimen som møjligt? Sant, jag bær inte sjal, jag ber ine 5 dagar om dagen, och jag æter inte gris, och jag fastar, och jag ger pengar till dom fattiga….jag har valt att leva som den muslim som jag ær bekvæmast…snackar inte skit bakom andras rygg, stæller upp før dom som behøver mig..med andra ord jag førsøker vara så god som det ær møjligt…gør detta mig till en dålig muslim….? Trøtt på att folk sæger, att jag ska strunta i att fasta før det ær bara løjligt før mig…men jag ska fasta och æn så længe går det bra 😀 Stå på er som ær i samma sits som mig ) (magen kurrar lite) 😛

  4. Cecilia skriver:

    As salam wa Aleykum!Jag tycker det är jättebra och tydliga svar jag fått från er ang fastan..Dessa svar innebär att de går hand i hand med förnuftet..och att ta igen dagarna senare Insh’Allah om vi nu av ngn anledning inte kan fasta är väl ett jättebra alternativ..Al Hamdulillah och Allah Swa vet bäst.Till syster Shirin!Det är bra syster att du kämpar på med det du gör..tron kommer inifrån hjärtat först och främst sen byggs den på insh’Allah.Jag kan säga och uppmuntra dig till att försöka göra bönen eftersom den är den viktigaste pelaren efter trosbekännelsen Insh’Allah.Mvh Cecilia

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s